Pročitajte odgovore stručnjaka Telefončića koji svakodnevno od 7 do 22 na telefonu pomažu roditeljima

Pitanja i odgovori




  • Imam djevojčicu staru 18 mjeseci koja boluje od atopijskog dermatitisa, a nedavno smo bili na pretragama i dokazana je alergija. Kožne promjene vidljive su gotovo po cijelom tijelu uz nepodnošljivi svrbež, tako da često grebanjem napravi rane. Do sada smo pokušali svakakve pripravke za mazanje, međutim ne vidimo nikakvo poboljšanje. Pomalo smo očajni. Koje su vaše preporuke za njegu kože takve djece?



ODGOVARA: Elizabeta Kralj Kovačić, bacc. med. tehn.


Uloga roditelja djece s atopijskim dermatitisom vrlo je zahtjevna u smislu prevencije pogoršanja bolesti. Držanje bolesti pod kontrolom vrlo je zahtjevno, ali moguće. Koža je takve djece vrlo osjetljiva i zahtijeva posebnu njegu. Pravilnom njegom kože moguće je prorijediti, pa i spriječiti epizode pogoršanja tijeka bolesti.


Glavni je uzrok svrbeža suha koža i zato upotrebljavajte uljne kupke. Takve kupke na koži stvaraju sloj umjetnih masnoća koje osiguravaju vlažnost. Dodatnu vlažnost kože postići ćete i upotrebom emolijentnih krema i losiona. Savjetujem Vam da pokušate s neutralnom kremom. Namažite dijete više puta dnevno i obvezno nakon kupanja. Kožu nakon kupanja posušite tapkanjem mekim ručnikom ili pelenom, bez trljanja.


Dijete treba nositi laganu pamučnu odjeću, sa što manje izravnih i čvrstih dodira sa kožom. Dodatnu iritaciju kože može izazvati pretjerano utopljavanje i izlaganje suncu, kontakt s deterdžentima, omekšivačima vode i sapunima, kao i emotivni stresovi te boravak u zadimljenim prostorijama.


Redovitom njegom noktiju i stavljanjem zaštitne rukavice prilikom spavanja spriječit ćete dodatno oštećenje kože, kao i mogućnost infekcije. Nikako ne zanemarite važnost pranja ruku djeteta (bez sapuna) te osobe koja mu njeguje kožu.


Nikakve lijekove ili pripravke za njegu kože nemojte upotrebljavati bez prethodne konzultacije s liječnikom. Najvažnije je da iz djetetove okoline ili prehrane eliminirate uzročni alergen ako možete.


U akutnoj fazi bolesti uz navedenu njegu kože potrebno je i lokalno liječenje kožnih lezija kortikosteroidnim kremama te uzimanje antihistaminika, koje će Vam propisati liječnik i objasniti način upotrebe. Upravo faze pogoršanja bolesti najteže su za dijete i emotivna bliskost s roditeljima neprocjenjivo im je važna.


Kvalitetnom njegom, lokalnim liječenjem kožnih promjena i otklanjanjem uzročnog alergena atopijski dermatitis u većini slučajeva prolazi do kraja treće ili četvrte godine života.


Vjerujem da ćete pronaći idealnu kombinaciju preparata za Vašu djevojčicu i da će neugodni simptomi bolesti vrlo brzo biti prošlost.





  • Imam sina starog 2,3 godine koji je do prije nekoliko mjeseci jeo sve. Sada jede samo čokolino, dukatino i kekse, a pije samo kakao. Bojim se da ne jede zdravo. Što da radim?



ODGOVARA: NIKOLINA ESSERT, prof. psihologije


Roditeljska briga i hranjenje idu zajedno, iako često ne prolaze u ugodnom okruženju. Stol često zna biti bojno polje na kojem se roditelj i djeca bore za moć, pri čemu dolazi do narušavanja njihovih odnosa. Problemi u prehrani započinju najčešće u dobi između druge i treće godine, kada je dijete svjesno svoje volje i činjenice da svojom voljom može nešto promijeniti. U toj “fazi prkosa” dijete, uz ostalo što odbija, počinje odbijati i određenu vrstu hrane. Često čujemo roditelje koji kažu: “Dosad je jeo sve, a sada nam je hrana postala glavni problem!” Vjerujem da je teško i iscrpljujuće svaki dan biti u sukobu s djetetom, pogotovo kada ste svjesni činjenice da nema uravnoteženu prehranu, što dodatno pojačava zabrinutost. Svako dijete ima urođenu kompetenciju u pogledu hrane i obroka, što znači da zna kada je gladno i kad je sito. Većina djece tijekom godina prolazi kroz faze promjene apetita i veće ili manje izbirljivosti. Roditelji su odgovorni za vlastitu prehranu i prehranu djece, što znači da su oni ti koji odlučuju što će kupiti i u kojoj će mjeri djeca imati pristup toj hrani. Roditelji su također odgovorni za ton, raspoloženje i atmosferu u obitelji.


Jasno recite svom sinu što mislite o tome da jede samo neke namirnice i preuzmite odgovornost za buduće obroke. Iako je riječ o djetetu starom 2,5 godina, on vas u potpunosti razumije. Npr. ponudite mu dva jela i recite da može odabrati što želi jesti. Ako ne želi nijedno od ta dva jela, pokušajte se pomiriti s činjenicom da je i taj izbor njegovo pravo. Međutim, ipak mu jasno recite kako biste više voljeli da je nešto pojeo. Na taj ste način preuzeli odgovornost da takve i slične situacije ne prijeđu u borbu za vlast. Uključite ga u odabir i kupnju hrane za obrok. Djeca vole da ih vidimo i čujemo te vole sudjelovati u donošenju odluka, a pogotovo kada proces pripreme hrane postane zabava. Možete se igrati dok kupujete i kuhajte zajedno. Potaknite ga da dira hranu, umoči prste u nju ili je kuša dok kuhate. Imajte na umu da bi se trebao uključivati samo ako to želi. U tom ga slučaju pozivate na suradnju, koja je iznimno važna za stvaranje kvalitetnog odnosa. Za vrijeme obroka s njim razgovarajte te se suzdržite od kritiziranja.


I na kraju, prebacite fokus s jedenja na nešto drugo što vaše dijete radi jako dobro ili na nešto što volite raditi s njim. Probajte pronaći način da poboljšate obiteljsku atmosferu tijekom obroka. Naime, svaka se obitelj razlikuje kada su obiteljski obroci u pitanju.



Želite li o Telefončiću znati više... okrenite stranicu!




ŠTO JE TELEFONČIĆ?


Telefončić je prije svega telefonsko savjetovalište u kojem roditelji i svi drugi koji skrbe o najmlađima mogu dobiti stručan savjet, odgovor na pitanje ili podršku – svakodnevno od 7.00 do 22.00.



TKO RADI NA TELEFONČIĆU?


Stručnjakinje – od psihologinja do patronažnih sestara, logopedinja, primalja te socijalnih pedagoginja – s višegodišnjim iskustvom na području skrbi o najmlađima.



KAKO JE NASTAO TELEFONČIĆ?


Telefončić je nastao na zahtjev roditelja najmlađe djece. Naime, roditelji su u UNICEF-ovu istraživanju o ranim godinama djece glasali za telefonsko savjetovanje kao najbolji oblik podrške koji je praktički stalno dostupan. To je i ostvareno zahvaljujući donacijama građana UNICEF-ovoj akciji Prve 3 su najvažnije!



ŠTO RODITELJI MOGU OČEKIVATI KADA NAZOVU TELEFONČIĆ?


Prije svega podršku, stručni savjet i informaciju. Primjerice, na Telefončiću roditelji neće dobiti gotove recepte o odgoju djece, nego ćemo nastojati u razgovoru pronaći najbolje rješenje za svakog pojedinog roditelja i njegovo dijete.



KADA ZVATI TELEFONČIĆ?


Telefončić je dobro nazvati kad god imate kakvo pitanje ili problem u vezi s najmlađima koji ne možete riješiti sami ili se jednostavno želite informirati. Tim Telefončića tu je za sve one koji se brinu o najmlađima i žele im osigurati najbolju moguću skrb.



KAKVE VEZE IMAJU UNICEF I TELEFONČIĆ?


UNICEF je u suradnji s Gradom Zagrebom te resornim ministarstvima pokrenuo Telefončić zahvaljujući donacijama građana i tvrtki akciji Prve 3 su najvažnije!



KOLIKO ČESTO I ZAŠTO RODITELJI ZOVU TELEFONČIĆ?


Roditelji najčešće zovu zbog svakodnevne skrbi za dijete. Od početka rada Telefončića zaprimljeno je više od 1000 poziva iz cijele Hrvatske.



PLAĆA LI SE POZIV NA TELEFONČIĆ PO POSEBNOJ TARIFI?


Ne, pozivom na Telefončić plaćate uobičajenu cijenu poziva prema fiksnoj mreži koja je određena cjenikom (tarifom).




Dragi roditelji, bake, djedovi - Telefončić je tu zbog vas i vaših najmlađih.


Nazovite s povjerenjem na:



01 48 50 555







Tekst: Unicef


Foto: Thinkstock