Vježbe za razvijanje fonemskog sluha

Mnoga djeca umjesto "nema" kažu "mema" iako pravilno izgovaraju glasove M i N. Ustvari, dijete ne razlikuje koji glas je čulo jer fonemski sluh nije u potpunosti razvijen

Sve što se zbiva oko djeteta treba bogatiti riječima i što više ga zvučno stimulirati. S vremenom dijete počinje povezivati riječ i određenu, njemu poznatu, akciju. Tada riječi postaju osmišljene, dobivaju sadržaj i nose određeno značenje. Kada iste situacije ponavljamo, kod djece se stvara zvučno razlikovanje, a onda postupno, ponavljanjem, dolazi do zvučnog pamćenja. Zvučne stimulacije su jednostavnije kako bi ih djeca što lakše opažala i razlikovala, a vremenom postaju sve složenija. U početku dijete razlikuje zvukove i šumove. Postupno počinje razlikovati zvukove slabijeg i snažnijeg intenziteta.

Kako s vremenom dijete usvaja glasove materinjeg jezika i svladava njihovu njihov pravilan izgovor, potrebno je obratiti pažnju i na razlikovanje sličnih glasova prvo u govoru, pa onda i u čitanju i u pisanju.

Kod djece koja zvučno ne razlikuju glasove, neophodno je raditi vježbe za razvijanje fonemskog sluha.

Na početku se s djetetom radi vježba u kojoj mu pokazujemo artikulacijsku razliku sličnih glasova. Postavljamo govorne organe u pravilan položaj za izgovor jednog pa onda drugog, sličnog, glasa. Naizmjenično izgovaramo slične glasove, a onda se više puta izgovara jedan glas i kada vidimo da ga je dijete usvojilo, onda ponavljamo više puta drugi glas. Zatim ponovno krenemo s naizmjeničnim ponavljanjem i istovremeno pratimo da li dijete uočava razliku. Ovu vježbu možemo izvoditi tako da pri izgovoru jednog glasa pljesnemo rukama, a pri izgovoru drugog glasa udarimo rukom o stol.

Da bi dijete moglo zvučno razlikovati slične glasove, potrebno je upoznati ga i s motornim razlikovanjem pokreta govornih organa. Ova vježba se izvodi tako što djetetu objasnimo kako da postavi govorne organe u pravilan položaj za izgovor jednog, a zatim drugog, sličnog glasa. Tako će dijete doći do pravilne artikulacije u cjelini.

Nakon što dijete usvoji određeni glas, počinjemo s auditivnim vježbama razlikovanja glasova. Na početku se vježbe sastoje od razlikovanja slogova, a zatim se rade složenije vježbe koje podrazumijevaju razlikovanje glasova koji se nalaze u riječima koje se razlikuju samo u glasovima koje dijete treba razlikovati (npr. “miš” i “Niš” i sl.). Ponekad dijete uspije uspješno izvesti vježbe za razlikovanje slogova, ali to ne znači da će pravilno koristiti određeni glas i da ga neće brkati s drugim glasom, koji mu je sličan. Kada dijete može razlikovati bliske (slične) glasove u brzom, neposrednom ponavljanju, ono će biti u mogućnosti i odgovarajuće ih upotrijebiti u govoru, čitanju i pisanju. Razlikovanje sličnih glasova uvježbavamo kroz izgovor riječi, rečenica i tekstova.

Tekst: Dr Nataša D. Čabarkapa, logoped

Izvor: www.yumama.com

Foto: Profimedia

Tagovi: , ,

Komentari

Vezano uz temu

Razvoj govora od rođenja do četvrte godine

Rođenje živog i zdravog djeteta najveća je sreća…

Tata se igra drukčije od mame

Po čemu se to razlikuje pristup igri očeva…

Kad Božić zakuca na vrata

Prije nego vas blagdanska euforija potpuno obuzme, želimo…

UNICEF slavi 70. rođendan

Na proslavi održanoj povodom sedamdesete obljetnice osnutka UNICEF-a…

Pročitajte i:

Dječji strahovi i kako im pristupiti

Razvojni strahovi imaju važnu ulogu u pripremi djeteta na život u budućnosti. Ako djeci ne…

Kako poticati razvoj govora

Donosimo savjete logopeda kako kod djeteta poticati razvoj govora

Treba li vaše dijete popodnevno spavanje?

Već dva tjedna vaše dijete ne želi spavati danju, a uvečer je često cendravo. Kako…

Slobodno vrijeme djece – kako ga učiniti kvalitetnim?

Školske i druge obveze za djecu danas imaju znatno širi opseg nego kad su roditelji…