Ponekad je roditeljima teško smisliti aktivnosti ili zadatke kojima bi postigli jezične ciljeve primjerene potrebama vlastitog djeteta. Srećom, mi smo smislili nekoliko ljetnih aktivnosti kojima, ne samo da će te razvijati djetetov govor, jezik, komunikacijske vještine i logičko zaključivanje, već će djeca biti potpuno nesvjesna da rade, a pritom će uživati i igrati se.NA PLAŽILoptu za plažu možete koristiti za vježbe artikulacije ili fonologije. Trajnim, crnim markerom napišite brojeve (1-10) preko cijele lopte. S djetetom se možete igrati dodavanja (u vrtu, u moru, na plaži) te kada dijete uhvati loptu treba pogledati koji je broj najbliže njegovom palcu. Ako je to broj 3, dijete mora 3 puta ponoviti riječ/rečenicu koju mu vi zadate s obzirom na glas koji uvježbava u terapiji ili treba smisliti 3 riječi/životinje/stvari koje počinju/završavaju na zadani glas (npr. S - SUNCE, SOL, SOK).
zabavne-lake-ljetne-aktivnosti-za-poticanje-govorno-jezicnog-razvoja
Loptu za plažu možete koristiti za uvježbavanje prostornih prijedloga i slijeđenja višestrukih naloga. Npr., dajte djetetu uputu gdje da sakrije loptu: „stavi loptu IZA stola“; „stavi loptu ISPOD ručnika“, itd.Prošećite plažom s djetetom i pokušajte pronaći što više različitih kamenčića ili školjaka (djeca OBOŽAVAJU skupljati kamenčiće). Upravo nam obični kamenčići mogu koristiti za uvježbavanje opisivanja, tj. razgovora o pridjevima. S djetetom uspoređujte kamenčiće koje ste pronašli - po čemu se razlikuju, a po čemu su slični? Kakve su težine (laki/teški), veličine (mali/srednji/veliki), teksture (oštri/hrapavi/glatki/rupičasti), boje (siva/crvena/crna) itd. Također, kamenčići nam mogu služiti za učenje prostornih prijedloga i slijeđenje višestrukih naloga. Prvo dajte djetetu uputu, a zatim neka ono vama kaže gdje da stavite kamenčić (npr. u kanticu, iznad torbe za plažu, između ručnika i lopte, pokraj velikog crnog kamena). Ako želite biti kreativni, uzmite kredu ili marker i vježbajte prepoznavanje i imenovanje slova te fonološku svjesnost. Na kamenčiće napišite slova, te npr. recite djetetu da pronađe kamenčiće koje imaju slovo A ili od kamenčića napiše riječ RAK. Još će biti zanimljivije ako dijete treba samo napisati slova na kamenčiće. Ako ste na pješčanoj plaži, uzmite grančicu ili štapić te s djetetom pišite slova po pijesku. Budite kreativni i zaigrani!
zabavne-lake-ljetne-aktivnosti-za-poticanje-govorno-jezicnog-razvoja
Woman and boy writing in the sand on a beach in Florida, Image: 277826655, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy
VOŽNJA U AUTUAko planirate odlazak na more, planine ili neki dulji put, iskoristite vrijeme koje provodite s djetetom u autu, za razvijanje jezičnih i komunikacijskih vještina. Pokušajte skrenuti djetetovu pažnju s igrica na mobitelu ili gledanja crtića na igranje igara poput „Pogodi što sam zamislio/la“. Dijete ili vi odaberite odrađenu kategoriju (životinje, voće, povrće, stvar itd.) te zamislite pojam iz odabrane kategorije. Druga osoba postavlja pitanja o boji, obliku, izgledu, mirisu ili ostalim svojstvima te što brže treba pogoditi zamišljeni pojam. Također, vožnja može biti puno zanimljivija i uzbudljivija ako probudite natjecateljski duh u djetetu i uvježbavate prepoznavanje slova i brojeva. U igri „Tko prvi pronađe“ natječite se u pronalaženju određenog broja ili slova u okolini (npr. na registracijskim tablicama, putokazima, reklamama itd.).ODLAZAK NA TRŽNICUTržnice su savršeno ljetno mjesto s mnoštvom prilika za proširivanje rječnika (uporaba imenica, opisnih pridjeva, kategorija - meso, voće, povrće, cvijeće itd.), razvoj komunikacijskih i socijalnih vještina (formuliranje i postavljanje pitanja prodavačima) te razvoj matematičkih vještina (osnovne računske operacije tijekom plaćanja proizvoda i brojanja novca). Odlazak na tržnicu možete pretvoriti i u igru kojom će te poticati obogaćivanje vokabulara (opisnih pridjeva): predložite djetetu da sebe zamisli kao neko povrće, a vi trebate pogoditi o kojem je povrću riječ. Dijete se treba što preciznije opisati i na kraju opisa reći: „Pogodi što sam!“. Ako dijete još ne može samo smisliti dovoljno opisnih pridjeva kojim bi opisalo povrće, pomognite s postavljanjem potpitanja a koje dijete može odgovoriti s „da“ ili „ne“, npr.: „Jesi li crvene boje?“; „Jesi li okrugla?“; „Rasteš li u zemlji?“; „Jesi li gnjecava?“ itd. Opisni pridjevi koje možete uvježbavati su: mekano, tvrdo, sočno, kiselo, ljuto, slatko, gorko, veliko, malo, okruglo, duguljasto, glatko, hrapavo, lagano, teško, gnjecavo, kuhano, pečeno, sirovo, crveno, zeleno, smeđe, žuto itd.
zabavne-lake-ljetne-aktivnosti-za-poticanje-govorno-jezicnog-razvoja
small girl looking at the goat at the zoo, Image: 317168488, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy
ODLAZAK U ZOOLOŠKI VRTZoološki vrt je jedno od mjesta s najviše osjetilnih podražaja koje možete iskoristiti za razvoj jezično-govornih i komunikacijskih vještina vaše djece. S djetetom opisujte i imenujte životinje, razgovarajte o mirisima koje osjećate, oponašajte glasanje životinja, razgovarajte o prehrani životinja i mjestima u kojima te životinje prebivaju, komentirajte različite pokrove životinja te dajte djetetu da pomiluje i hrani životinje za koje je to dozvoljeno, uspoređujte različitosti i sličnosti različitih životinjskih vrsta. U obilazak zoološkog vrta možete uključiti i poticanje fonološke svjesnosti - probajte nabrojati što više životinja na određeni glas! Ako želite raditi na proširivanju rječnika, probajte se sjetiti što više životinja koje su prekrivene, na primjer, krznom! Ako želite pravi izazov za vaše dijete, neka ono zamisli neku životinju i opiše njen izgled, stanište, čime se hrani, kako se kreće i glasa, a vi probajte pogoditi o kojoj je životinji riječ.

Ciljani rječnik:Imenice - imena svih životinja, imena životinjskih nastambi, mjesta i države u kojima životinje žive; dlaka, krzno, perje, ljuske, koža, oklop itd.Opisni pridjevi - velik, mali, visok, nizak, dlakav, šaren, mršav, dug, kratak, brz, spor, smrdljiv, mekan, gladak, hrapav, grub, mokar, suh itd.Glagoli - letjeti, puzati, gmizati, hodati, plivati, skakati, penjati, tražiti, kopati, skrivati, žvakati, njakati, roktati, cviljeti, siktati, galopirati, itd.PRIPREMANJE ROŠTILJAUmjesto da u žurbi obavljate kupnju namirnica i pripremu roštilja za goste, učinite to iskustvo poučnim i zabavnim za sebe i dijete. Prvo, s djetetom napravite popis namirnica po kategorijama: Što će nam prvo trebati od PIĆA? Što nam treba od POVRĆA? Što ćemo uzeti za PRILOG?. Zatim, kada pripremate roštilj, možete s djetetom uvježbavati slijeđenje višestrukih naloga i slušnu pažnju (npr. dajte djetetu upute za kuhanje „NAKON što ispečemo meso, stavi senf na njega“, „prvo će mo narezati povrće, a POSLIJE će mo ga začiniti“). Naravno, djetetu će biti zanimljivije ako vam može pomoći u kuhanju ili raditi isto što i vi u svojoj dječjoj kuhinji s plastičnim namirnicama. Komentirajte sve što radite, kako bi dijete usvojilo jezične koncepte koje koristimo u kuhinji: miješanje, miksanje, vruće, hladno, kipuće, ljuto, prženje, pohanje, kuhanje, guljenje, rezanje, preslano, neslano, bljutavo, ukusno, začinjeno, nezačinjeno itd.

Tekst:Zvjezdana Antončić, Logopedski centar Logoart, Trg F. Tuđmana 8, Zaprešić

Izvori: https://speechtherapyfun.com/2016/04/taking-therapy-outside-lets-chalk.html

https://drdina.ca/speech-language-activities-outside-part-1/

Foto: Profimedia