kognitivni razvoj djeteta

Kognitivni i spoznajni razvoj predškolske djece

Pitate se kad je vrijeme da dijete nauči boje, brojiti do deset ili hvatati loptu? Kako teče razvoj predškolskog djeteta?

Nakon što razvijena motorika omogući kretanje a interesi i znatiželja postanu pogonsko gorivo, vaše dijete započinje svoj kognitivni razvoj. U početku je učenje konkretno i odvija se pomoću predmeta iz neposredne okoline povezane s trenutnom situacijom.

Od 2. do 3. godine razvoj i razumijevanje govora obuhvaća ne samo imenovanje predmeta i osoba nego i složenije pojmove kao što su "sad", "uskoro", "poslije". Dijete je u stanju prisjećati se jučerašnjih događaja. U ciljanim aktivnostima koncentrira se tri minute. Prepoznaje što je hrana, a što nije. Svjesno je nekih opasnosti, primjerice vrućeg štednjaka ili prometne ceste, i izbjegava ih. U igrama uparuje predmet sa slikom ili predmete koji imaju zajedničku funkciju, boju ili oblik. Broji 2-3 predmeta i razumije što znači "jedan". Imenuje barem jednu boju. U igrama je još uvijek usmjereno na predmete iz neposredne okoline koji su blizu i povezani s trenutnom situacijom.

Od 3. do 4. godine dijete imenuje nekoliko boja i razvrstava predmete prema boji. Razumije koncept brojenja. Bolje razumije koncept vremena (svjesno je prošlosti i sadašnjosti). Prisjeća se priča i jednostavno ih prepričava. Razumije pojmove jednako/različito, veliko/malo, visoko/nisko. Igra imaginarne igre i igre s pravilima te čeka na red. Razlikuje stvarni svijet od mašte. Razumije koje situacije vode do sreće, tuge, ljutnje itd. U stanju je samostalno grupirati predmete prema nekom kriteriju i pri takvim aktivnostima sposobno se koncentrirati od 5 do 15 minuta. Znatiželjno je, traži informacije i postavlja bezbroj pitanja.

Od 4. do 5. godine dijete ovladava predčitačkim i predmatematičkim vještinama. Sada već sigurno broji i povezuje količinu s brojem, razumije prostorne i vremenske odnose, uparuje i kategorizira prema raznim kriterijima, izdvaja početni i završni glas u riječima, prepoznaje slova i brojke i sl.

Oko 6. godine djetetova života kognitivni razvoj ulazi u fazu konkretnih operacija. Spontano učenje imitacijom i igrom zamjenjuje usvajanje znanja i vještina nekim drugim metodama. To je ujedno i dob početka školovanja.

Cijeli period predškole obilježen je učenjem na zabavan i spontan način. Bezbrojna pitanja "zašto" na koja je ponekad i zamorno odgovarati vode vaše dijete kroz bujicu svega novoga što uči i razumije.

Tekst: Nataša Čičin - Šain, prof. defektolog i Stela Horvat, prof rehabilitator, Kabinet Korneo
Foto: Thinkstock

Preporučujemo

Tagovi:

Vezano uz temu

Postulati zdrave prehrane za djecu

Za pravilan rast i razvoj beba, djece i…

100 aktivnosti prema metodi Montessori autorice Ève Herrmann

Predstavljamo vam novu knjigu o Montessori metodi i…

Rani znakovi razvojnih poremećaja kod djece

Iako znamo da svako dijete ima svoj razvojni…

Kompjuterske igrice stvarnost su našeg doba

Društvene igre potiču razvoj sličnih vještina i sposobnosti…

Pročitajte i:

sjedenje u polozaju zabice

3 razloga zašto izbjegavati da dijete sjedi u položaju žabice

Djeca u igri zauzimaju svakakve položaje. Jedan od njih je i položaj žabice u kojem…

usporedivanje djece

8 razloga zašto ne biste trebali svoje dijete uspoređivati s drugom djecom

Roditelji teško mogu izbjeći uspoređivanje svog djeteta s drugom djecom. Kad je počeo sjediti, kad…

igre s vodom za djecu

Zgodne dječje igre s vodom za unutra i van

Djeca su uvijek spremna za igru. A kad su vrućine, nije loše u igru uključiti…

Imitacija je ključ socijalnog, emocionalnog i kognitivnog razvoja djeteta

Jeste li znali da je novorođenče u dobi od dva do tri tjedna života sposobno…