Evo savjeta za stimulacija djetetova govora koje možete lako vježbati uz igru:

  • U najranijoj fazi učenja govora naučite dijete da oponaša zvukove i pokrete: “tik-tak” za kucanje sata, “zvrrr” za zvonjavu telefona, “vau-vau” i “pi-pi” za glasanje životinja, “mic-mic” za dozivanje životinja...
  • Pokazujte djetetu različita raspoloženja izrazom lica (osmjehujte se, mrštite, ljutite...)
  • Pozdravljajte uz “pa-pa”, pjevajte “la-la-la”...
  • Kada dijete odijevate ili hranite, kada ga kupate... govorite mu što radite i kako se što zove jer ono treba shvatiti da sve ima naziv.
  • Pušite balone, loptajte se pušući u loptice od vate ili papira, te tako kroz igru vježbajte disanje, što je veoma važno za fluentan govor.
  • Ne ispravljajte djetetove često nevješte i nepravilne govorne iskaze; samo pravilno izgovorite i naglasite ono što je dijete pogrešno izgovorilo.
  • Učite dijete pjesmice i brojalice, što je veoma važno zbog kasnijeg lakšeg pamćenja složenijih riječi i iskaza.
  • Nikada ne tepajte te se koristite kratkim, jednostavnim i pravilnim rečenicama.
  • Odvojite vrijeme da saslušate svoje dijete, odgovarajte na ono što je rečeno kako bi dijete znalo da ste ga slušali.
  • Nemojte forsirati dijete da uči govoriti, prihvatite pogreške dok se razvija.
  • Testirajte sluh svog djeteta ako primijetite da morate prečesto ponavljati ili ako morate govoriti glasno kako biste mu privukli pozornost.
  • Ne pogađajte što je dijete htjelo reći zadovoljavajući njegove potrebe prije nego što ih je imalo prilike izreći jer ćete ga sputavati u razvoju govora i jezika.
  • Ako ste nesigurni u govorno-jezični razvoj svog djeteta, potražite profesionalnu pomoć logopeda – nikada nemojte čekati na pomoć ako posumnjate na neki problem jer vi i članovi vaše obitelji najbolje poznajete svoje dijete.
kako-poticati-razvoj-govora
father and kid boy role-playing together isolated, Image: 212742867, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Na kraju, nemojte zaboraviti da je svako dijete jedinstveno i ima vlastiti tempo razvoja. Tablica “Slušanje, razumijevanje i govor” predstavlja u prosjeku uzrast do kojeg većina djece svlada propisane vještine. Djeca obično ne svladaju sve vještine navedene u kategoriji dok ne dostignu gornju granicu svakog od navedenih uzrasta. To što dijete nije svladalo neku od vještina navedenih za pojedini uzrast, ne znači da ima neki poremećaj.

Ipak, ako ste na većinu tvrdnji unutar kategorije jednog uzrasta odgovorili “ne”, potražite stručni savjet logopeda.

SLUŠANJE I RAZUMIJEVANJE

GOVOR

Od rođenja do 3. mjeseca

  • Boji se jakih zvukova.
  • Utiša se ili smije kada mu se govori.
  • Prepoznaje vaš glas i smiri se kad ga čuje.
  • Povećava ili smanjuje intenzitet sisanja kao odgovor na zvukove.

  • Proizvodi glasove i zvukove zadovoljstva (guče).
  • Plače različito za zadovoljavanje različitih potreba.
  • Smiješi se kada vas vidi.

4 – 6 mjeseci

  • Pokreće oči u smjeru zvukova.
  • Odgovora na promjene u tonu vašeg glasa.
  • Primjećuje igračke koje proizvode zvukove.
  • Obraća pozornost kada čuje glazbu.

  • Brbljavi zvukovi koji sliče govoru s više različitih zvukova, uključujući p, b i m (pa-pa, ba-ba, ma-ma…).
  • Vokalizira uzbuđenje i nezadovoljstvo.
  • Proizvodi grgljajuće zvukove kada ga ostavite samog ili kada se igra s vama.

7 mjeseci – godinu dana

  • Uživa u igri skrivanja lica iza dlanova.
  • Okreće se i gleda u smjeru zvukova.
  • Sluša kada mu se govori.
  • Prepoznaje riječi za obične predmete poput šalica, cipela, sok...
  • Počinje odgovarati na zahtjeve (Dođi. Želiš li još?).

  • Brbljanje ima i duge i kratke grupe zvukova kao “tata upup bibibibi”
  • Koristi se govorom ili zvukovima koji nisu plač kako bi dobilo i zadržalo pažnju.
  • Imitira različite govorne zvukove.
  • Izgovara 1 ili 2 riječi (pa-pa, tata, mama), iako ne moraju biti jasni.

1 – 2 godine

  • Pokazuje na nekoliko dijelova tijela kada to zatražite od njega.
  • Sluša jednostavne zapovijedi i razumije jednostavna pitanja (Baci loptu. Poljubi bebu. Gdje ti je cipela?).
  • Sluša kratke priče, pjesmice i stihove.
  • Pokazuje slike u knjizi kada ih imenujete.

  • Svakog mjeseca izgovara sve više riječi.
  • Koristi jednu-dvije upitne riječi (Gdje maca? Ide pa-pa? Što to?).
  • Slaže po dvije riječi (“još kolača”, “neće soka”, “mamina knjiga”).
  • Koristi mnoge različite suglasničke glasove koji dolaze na početku riječi.

2 – 3 godine

  • Razumije razlike u značenju (idi – stani, unutra – van, veliko – malo, gore – dolje).
  • Sluša dvije zapovijedi za redom (Uzmi knjigu i stavi je na stol.).

  • Zna riječ za gotovo sve oko sebe.
  • Koristi dvije-tri “rečenice” kako bi pitalo i razgovaralo o stvarima.
  • Njegov je govor razumljiv veći dio vremena i većini slušatelja koji ga poznaju.
  • Često traži ili usmjeruje pažnju na predmete tako što ih imenuje.

3 – 4 godine

  • Čuje vas kada ga zovete iz druge sobe.
  • Sluša televiziju ili radio na istom stupnju glasnoće kao i ostali članovi obitelji.
  • Razumije jednostavna pitanja (Tko?, Što?, Gdje?, Zašto?).

  • Govori o aktivnostima u vrtiću ili u kućama svojih prijatelja.
  • Ljudi izvan obitelji obično razumiju djetetov govor.
  • Koristi mnoge rečenice koje imaju četiri ili više riječi.
  • Obično govori lako, bez ponavljanja slogova ili riječi.

Tekst: Biserka Beluhan Grgec, prof. logoped; Logopedski kabinet Verbum sanum

Foto: Profimedia