Darovitost i prepoznavanje darovite djece

Iz knjige IQ djeteta - briga roditelja (za predškolski uzrast) autora dr. Ranka Rajovića donosimo vam dijelove o darovitoj djeci, kako ih prepoznati i kako poticati tu darovitost te imaju li takva djeca više problema u socijalizaciji

Visoka inteligencija je samo jedan od preduvjeta, a da bi netko spadao u grupu darovitih, potrebno je imati i nekoliko značajnih karakteristika:

– rano korištenje širokog rječnika
– spretnost u jeziku, uporaba fraza i cijelih rečenica u vrlo ranim godinama
– opća zapažanja
– zanimanje prema knjigama, kasnije prema atlasima, enciklopedijama
– rani interes za datume i vrijeme
– sposobnost koncentracije
– rano otkrivanje uzroka i posljedica (što ih čini emotivno osjetljivijima)

Je li darovitost moguć izvor problema?

Oko 20% darovite djece (IQ veći od 160) ima emocionalnih i socijalnih problema, dok je među općom populacijom ovaj broj dvostruko manji. Darovita djeca sa specifičnim talentima i s IQ od 125 do 145 imaju manje problema u prilagođavanju sredini. Daroviti uče brže i na drugačiji način od vršnjaka, kreativni su i tvrdoglavi i često se teško prilagođavaju društvenim konvencijama.
Ova djeca, gotovo u pravilu, nisu omiljena među vršnjacima koji ih ne mogu slijediti zbog apstraktnog mišljenja i neuobičajenih interesa. Daroviti rano počinju sumnjati u autoritete i jasnije uočavaju roditeljsku nekompetentnost ili nedoslijednost nastavnika. Ponekad nastavnici nemaju razumijevanja za darovitu djecu koju doživljavaju kao prezahtjevnu ili napornu u svakodnevnom radu.
Brojna istraživanja djece s visokim sposobnostima dokazala su da što su sposobnosti više, to su izraženije i specifičnosti koje ovu grupaciju čine izuzetno osjetjlivom na neodgovarajući odgojno-obrazovni sustav. Najnovija istraživanja ukazuju na nesklad uslijed frustracije zbog nezadovoljenih socijalnih i odgojno-obrazovnih potreba, ovu djecu čini rizičnom za kasnija asocijalna i devijantna ponašanja.
Upravo rad s darovitima ima dvostruku korist jer na taj način mogu ostvariti svoj biološki potencijal, no ujedno se i smanjuje rizik od asocijalnog ponašanja.

Značaj obitelji i šire društvene sredine za razvoj darovitosti

Razvoj darovitosti, kao složen i dinamičan proces, zahtijeva suradnju, udruženo i sustavno djelovanje velikog broja čimbenika, među kojima obitelj, sam pojedinac i društvena sredina imaju presudnu ulogu i značaj.
Naime, često se pretpostavlja da darovita djeca imaju darovite roditelje i da potječu iz imućnijih, obrazovanijih obitelji, ili obitelji s višim socio-ekonomskim statusom. Brojna istraživanja (Roedell, Jackson, Robinson) su opovrgla navedene tvrdnje i potvrdila da je aktivno zauzimanje roditelja u odgoju djece značajniji u razvoju darovitosti od statusa obrazovanja. To je objašnjeno činjenicom da roditelji koji u zajedničkim aktivnostima sa svojom djecom provode dosta vremena (zajedničko čitanje, traženje informacija iz knjiga, geografskih karata, enciklopedija, razgovor o pročitanom, bogaćenje dječjeg rječnika, zajedničke posjete kazalištu, izložbama, sportskim događajima i razgovor o tome i sl.), olakšavaju razvoj njihovih interesa, odgovaraju na njihova pitanja i osiguravaju toplinu i podršku njihovim intelektualnim istraživanjima, što ujedno potiče razvoj dječje darovitosti.
Pored navedenog, od velike važnosti su i: stvaranje okruženja za učenje u kojem se u prvom redu potiče razvoj motivacije kod djece, pozitivni stavovi prema obrazovanju i znanju uopće…
Osim podrške obitelji, u procesu opažanja potencijalne darovitosti i počinjanja procesa njenog svjesnog razvoja i kasnijeg praćenja, neophodna je podrška i povezivanje odgojno-obrazovnih institucija (vrtići, škole, centri za talente i sl.), stručnjaka zaposlenih u njima, kao i šire društvene sredine uopće. Svaki navedeni čimbenik, na svoj način, treba omogućiti djetetu pristup različitim izvorima informacija, instrumentima, uputama za njihovo korištenje (teleskop, računalo, pribor za snimanje i praćenje različitih pojava, procesa i sl.), razvijati zanimanje djece za različita područja kroz razgovor, pokazivanje znatiželje za područje njihovih interesa, upućivanje na odgovarajuće centre, institucije i stručnjake iz određenih područja, uspostalanjem kontakata s njima, pronalaženje kvalitetnog mentora koji će darovite prevesti u više razine darovitosti i dr.

IQ djeteta – briga roditelja

Knjiga za MENSIN NTC sistem učenja, nudi savjete za svakodnevni rad s djecom predškolskog uzrasta kroz motoričke i grafomotoričke igre, kao i razvoj asocijativnog razmišljanja.

Knjiga je nastala u želji da potaknemo djecu da u što većoj mjeri dosegnu svoje biološke potencijale. Činjenica je da inteligencija ne ovisi samo o broju živčanih stanica (genetski potencijal), već i o broju neuronskih veza. Period do sedme godine života je najdragocjeniji za formiranje novih veza. Kako stimulirati velike potencijale naših mališana prije polaska u školu? – pitanje je na koje odgovara Program NTC sustav učenja. Njegova osnovna ideja je da ukaže na značaj i neophodnost povećanja udjela neurofizioloških spoznaja u formalnoj edukaciji djece. Neiskorišteni potencijali ljudskog uma i snaga djetinjstva, udruženi s posvećenim i educiranim roditeljima i odgajateljima, otvaraju vrata ka kreativnijem učenju, bržem spoznavanju i lakšem otkrivanju te razvijanju sposobnosti. Na ovakav način na vrijeme pripremamo našu djecu za izazove koji ih čekaju u životu.
IQ
Autor: Dr. Ranko Rajović
Nakladnik: Hrvatska Mensa – Zagreb (2014.)
Cijena: 55 kn
web shop: http://www.nakladanika.hr
http://www.mensa.hr

Tekst: IQ djeteta – briga roditelja
Foto: Profimedia

Tagovi: , , , , ,

Komentari

Vezano uz temu

Što sve dijete dobiva preko tate?

Kada bismo zagrebli ispod površine svojih života, čak…

Kad Božić zakuca na vrata

Prije nego vas blagdanska euforija potpuno obuzme, želimo…

Kako trajno sačuvati predivne trenutke s bebom?

Ivana Soče Govorko piše nam o profesionalnom fotografiranja…

Vjerujte u sebe kao roditelja!

Čini mi se da smo danas, više nego…

Pročitajte i:

Kako poticati razvoj govora

Donosimo savjete logopeda kako kod djeteta poticati razvoj govora

Razvoj govora od rođenja do četvrte godine

Rođenje živog i zdravog djeteta najveća je sreća svakog roditelja. Za razvoj i normalnu funkciju…

Treba li vaše dijete popodnevno spavanje?

Već dva tjedna vaše dijete ne želi spavati danju, a uvečer je često cendravo. Kako…

Slobodno vrijeme djece – kako ga učiniti kvalitetnim?

Školske i druge obveze za djecu danas imaju znatno širi opseg nego kad su roditelji…