Najteži zadatak djeci s ADHD-om jest kontroliranje vlastitih psihičkih i emotivnih reakcija, zbog kojih imaju poteškoća u socijalnoj prilagodbi, kasnije i školskoj

Impulzivnost i kratkoročna pažnja onemogućuju djeci s ADHD-om da prepoznaju socijalne znakove i poruke te im otežava učenje socijalnih pravila zbog čega je njihovo ponašanje socijalno neprimjereno. Druga ih djeca zbog toga često ne prihvaćaju.


Poteškoće u svladavanju gradiva i praćenju nastave proizlaze iz poteškoća s koncentracijom ili nerazumijevanja gradiva jer im je predstavljeno na njima neadekvatan način.


Školski sustav nije po njihovoj mjeri, pa se osjećaju hendikepiranima i gube samopoštovanje. Za takvu se djecu često neopravdano misli da su zločesta, lijena, nesposobna. Ona su zbog svojih osobina i različitosti u lošijoj situaciji nego djeca čije su osobine prilagođenije školskom sustavu.


Te socijalne i školske poteškoće dovode do izgradnje niskog samopoštovanja, oblikovanja negativne slike o sebi, osjećaja neprihvaćenosti, potištenosti, anksioznosti, društvene izolacije, dosade, frustracije, raznih problema u ponašanju.




No ako roditelji i odgojitelji prepoznaju i prihvate potrebe i specifičnosti djece s AD(H)D-om te ako se razvija pozitivna strana njihove različitosti i posebnosti, ona mogu postići izvanredne rezultate upravo zahvaljujući pozitivnim aspektima AD(H)D-a: spontanosti i emotivnom žaru (umjesto impulzivnosti), kreativnosti, brzom razmišljanju, sposobnosti da vide širu sliku, hiperfokusu (intenzivnoj koncentraciji na nešto što ih zanima), upornosti, visokom energetskom naboju koji može voditi do hiperproduktivnosti.





O glavnim odlikama djece s AD(H)D-om više čitajte na sljedećim naslovima:



Što je to AD(H)D?



Smetnje usmjeravanja i duljeg zadržavanja pažnje



Rastresenost, lutajući um kod djece s ADHD-om



Impulzivnost kod djece s ADHD-om



Hiperaktivnost je pretjerana aktivnost neprimjerena situaciji



ADD (poremećaj deficita pažnje) bez hiperaktivnosti imaju kreativni sanjari



Kako se trebaju postaviti roditelji djece s ADHD-om



Česte prateće osobine djece s ADHD-om



Tekst: Ana Božac, prof. psihologije, master art-terapije, www.anabozac.com


Foto: Thinkstock