Tehniku „braingym“ osmislio je znanstvenik Paul Dennison 1969. godine. Riječ je o gimnastici za mozak, odnosno programu čija je svrha u potpunosti aktivirati mozak za učenje pomoću kretanja. Osnovni priručnik sadrži prikaz i detaljni opis svih 26 vježbi Brain Gyma s uputama za edukatore i roditelje. Vježbe su ilustrirane velikim fotografijama.

Brain Gym sastoji se od 26 jednostavnih i ugodnih, ciljanih aktivnosti koje brzo rezultiraju znatnim poboljšanjima koncentracije, pamćenja, čitanja, organiziranja, slušanja i koordinacije.

Usklađeno funkcioniranje tijela i uma vodi poboljšanjima opće motoričke koordinacije, koncentracije i pamćenja, čitanja, pisanja, jezičnih i matematičkih vještina, organizacijskih vještina, logičkog mišljenja i razumijevanja, emocionalne ravnoteže, te smanjenju hiperaktivnosti i napetosti.

Brain Gym se temelji na tri jednostavna pravila:
  • učenje je prirodna aktivnost koja donosi radost i traje cijeli život
  • teškoće ili tzv. „blokade u učenju“ nisu ništa drugo do nemogućnost nošenja sa stresom i neizvjesnošću novih zadataka
  • svi smo mi na neki način „blokirani“ jer nismo naučili kako se kretati

Razumijevanje djetetova mozga i načina na koji funkcionira i razvija se od ključnog je značaja za razumijevanje procesa učenja.

Kod mnogo djece tijekom prvih godina života propuštene su neke razvojne faze mozga koje su temelj za daljnju organizaciju dječjeg mozga. Primjerice, zbog korištenja hodalice mnoga djeca preskaču vrlo važnu fazu puzanja, koje je motorički najsloženija aktivnost jer objedinjuje sve tri tjelesne dimenzije, što kasnije djetetu olakšava orijentaciju prema gore i dolje, lijevo i desno, naprijed i natrag. Isto tako, mnogi roditelji posjedaju djecu prije nego što su ona spremna (dijete je spremno sjediti tek kad se samo posjedne iz četveronožnog položaja!).

Kasnije se te propuštene faze mogu očitavati u obliku mucanja, nerazvijenog govora, slabijeg izgovora, teškoća pri čitanju i pisanju, poteškoća s razumijevanjem, disleksije, hiperaktivnosti...

Vježbe u skopu Brain Gyma pomažu stvaranju novih veza između lijeve i desne moždane polutke što povoljno utječe na rješavanje spomenutih i mnogih drugih poteškoća. Trajanje terapije individualno je, odnosno ovisi o samom djetetu, spremnosti na suradnju sa stručnjakom, roditeljskom trudu i drugim faktorima.

205-brain-gym-gimnastika-za-mozak

Primjeri vježbi

(Primjeri vježbi iz knjige Brain Gym)

  • KRIŽNO GIBANJE – jedna od osnovnih vježbi kojom se paralelno aktiviraju obje moždane polutke te poboljšava koordinacija lijevo-desno, disanje, izdržljivost, sluh i vid. Vježba je također korisna za poboljšanje koncentracije i lakše ispunjavanje zadataka. Dijete stupa u mjestu naizmjence dotičući desno koljeno lijevim laktom i lijevo koljeno desnim laktom
  • PRIZEMLJIVAČ – aktivnost rastezanja kojom se opuštaju mišići neophodni za ravnotežu i koordinaciju. Dijete se nalazi u stojećem položaju, lagano raširenih nogu. Desno stopalo treba usmjeriti u desnu stranu, a lijevo prema naprijed. Zatim se pri izdahu savija desno koljeno, a pri udahu ispruži desna noga. Bokovi trebaju biti podbočeni, a vježba se naizmjence izvodi tri puta na jednu, a zatim tri puta na drugu stranu
  • DVOSTRUKO ŠARANJE– vježba je koja pomaže razvoju orijentacije u prostoru u odnosu na tijelo. Pomoću te vježbe dijete razvija spretnost, lakše piše, urednije crta... Vježba se izvodi tako da dijete slobodno crta objema rukama istovremeno na listu papira ili na ploči, a kasnije može pokušati crtati kvadrate prema van, prema gore, prema unutra i prema dolje.
Metoda kojom pomažete djetetu da lakše svlada učenje i pisanje pojavila se i kod nas. Provodi se primjerice u Općoj bolnici u Varaždinu, kod mr. sc. Tatjane Novosel-Herceg, profesionalnog logopeda, u sklopu VaLMod programa (multidisciplinarni pristup mucanju i ostalim logopedskim poremećajima). Novosel-Herceg prevela je na hrvatski jezik i priručnik o braingymu ( Braingym – Priručnik za obitelj i edukatore), a konkretne vježbe uz priloženi CD možete naći u knjiziBraingym – zona ubrzanog učenja (+CD)
205-brain-gym-gimnastika-za-mozak

Tekst: Mr. sc. Tatjana Novosel-Herceg, prof. logoped, Opća bolnica Varaždin, Odjel za logopediju, I. Meštrovića bb, Varaždin

email: logopedija@obv.hr

Foto: Profimedia