Mlađa djeca imaju pojačana osjetila i koriste ih u potpunosti kako bi proširila znanje o svijetu. Osjetila postaju prirodno sredstvo učenja i pomažu da se dijete u potpunosti uključi u aktivnost. Odrasli najčešće koriste vid i sluh. Kada djetetu opisujete aktivnosti, nastojte koristiti svaosjetila, kao što će i vaše dijete. Tako ćete početi cijeniti njihovu ulogu u djetetovu razvoju.

U sklopu ove aktivnosti vaše će dijete otkriti da, iako svaka hrana ima svoj okus, isto tako ima prevladavajući okus – slatkoću, kiselost ili slanost. Razvrstat će hranu na tri skupine, a da bi koristilo isključivo okus, neka to radi s povezom na očima. Možda mislite da će vaše dijete nevoljno kušati hranu s povezom na očima, ali ustanovila sam da se djeca predomisle čim vide odrasle da ovo rade.

Potreban materijal:

  • 3 vrste namirnica, po jednu slatku, kiselu i slanu (na primjer jabuka, limun i slani čips od krumpira)
  • 3 male zdjele
  • papirnati ručnici
  • pladanj
  • povez za oči

Je li slatko ili slano?

Izrežite hranu na komadiće veličine zalogaja. Stavite svaku namirnicu u zdjelicu i složite ih na pladanj. Pokraj zdjelica duž pladnja stavite papirnate ručnike.

  1. Neka dijete sjedne s vaše lijeve strane, a pladanj stavite na stol tako da je dio na kojem su papirnati ručnici najbliže vama. Radna površina za ovu aktivnost bit će na pladnju.
  2. Kažite djetetu: „Kušat ću hranu i osjetiti je li slana, kisela ili slatka, ali želim okusiti samo jezikom, a ne gledati očima.“
  3. Stavite povez. Izaberite namirnicu; ako je slana, ide na lijevi papirnati ručnik. Kisela hrana ide na srednji papirnati ručnik, a slatka na desni. Dok kušate hranu kažite: „Ovo je slano (ili kiselo ili slatko)“. Nastavite dok ne kušate svu hranu.
  4. Skinite povez s očiju i recite djetetu da razvrsta hranu. Ako neku hranu ne prepoznaje ili je oklijeva kušati, predložite mu da samo lizne ili odgrize „mišji“ zalogaj. Ako mu se hrana sviđa, dopustite mu da je pojede, a potom neka uzme drugi komad koji će staviti na papirnati ručnik.
montessori-aktivnosti-i-igre-za-razvoj-koordinacije-svijesti-i-samopostovanja

Druge aktivnosti

Promijenite neke od namirnica i povećajte broj namirnica s pet na osam.

Igrajte se igre „pogodi koja je to hrana“. Uzmite tri ili četiti vrste hrane kao što su kriške voća, čips ili kockice sira. Neka dijete kuša svaku namirnicu, a potom kažite: „Sada pogodi koja je to hrana kušajući samo jezikom bez gledanja. Za to će ti trebati povez preko očiju. Nakon što je dijete kušalo hranu, upitajte ga može li pogoditi što je upravo kušalo. Ako mu je teško upamtiti, nabrojte nazive namirnica kako biste mu osvježili pamćenje.

Pokušajte igrati ovu igru pomoću poznate i manje poznate hrane. Možete povećati broj namirnica za kušanje na pet.

Savjet

  • Odaberite hranu jasno definiranog slanog, kiselog i slatkog okusa.
  • Možda ćete morati voditi djetetovu ruku do posude.
  • Ako pojede cijeli komad hrane, podsjetite dijete da uzme drugi komad koji će staviti na papirnati ručnik.

O knjizi

Knjiga Pokaži mi kako se to radi pruža jedinstvenu priliku roditeljima da steknu važan uvid u potrebe djeteta te da se uključe u razvoj njegove koordinacije, svijesti i samopoštovanja. Obuhvaća široku lepezu aktivnosti, od učenja kako zakopčati dugmad pa sve do razumijevanja brojeva i slaganja jednostavnih rečenica. Sve su aktivnosti opisane uz pomoć smjernica i prijedloga, ovisno o tome koliko su složene. Aktivnosti su jednostavne i prilagođene roditeljima koji ne vladaju specifičnim poznavanjem ovog područja te ih potiču da s pouzdanjem rade i igraju se sa svojom djecom. Temelje se na filozofiji Montessori. Ne zahtijevaju značajna financijska sredstva niti oduzimaju mnogo vremena.

Tekst: preuzet iz knjige Pokaži mi kako se to radi, autorice MajePitamic, izdavač: Mozaik knjige 2015.

Foto: Mozaik knjige i Profimedia