Istraživanja na dojenčadi pokazuju zanimljive faze u procesu usvajanja jezika unutar prve godine života. Zanimljivo je kako su bebe od prvog dana u stanju razlikovati glasove najrazličitijih jezika, što znači da novorođenče s vremenom može usvojiti bilo koji jezik jer je otvoreno za sve jezike, za sve glasove. Ta sposobnost nakon nekoliko mjeseci života slabi jer slijedi faza u kojoj se djetetovi slušni i govorni organi navikavaju na glasove koje sluša i koje počinje izgovarati. Otprilike u desetom mjesecu bebe su svojom sposobnošću razlikovanja i prepoznavanja naviknute na glasove okoline te u tom razdoblju gugutanjem preuzimaju i oponašaju melodiju jezika okoline. Dakle, ako se dijete već tada susreće s dva jezika, ako sluša glasove oba jezika, ono će ih moći i prepoznati i reproducirati. Ali iz toga se ne smije zaključiti da nije moguće postići dobro usvajanje drugog jezika i kasnije. To je svakako moguće, ali teže i zahtijeva više vježbe jer odrasli određene glasove stranog jezika ne čuju potpuno točno, nego onako kako su naviknuli, tj. kao najsličnije glasove iz materinskog jezika.

Djeca doživljavaju jezik kao šum, kao glas i zvuk te ih upravo to privlači i zanima. Vrijedno je i objašnjenje Antonelle Sorace i Boba Ladda: “Najvažnije je znati da roditelji zapravo ne ‘uče’ djecu govoriti, kao što ih ne uče hodati ili smiješiti se.”

Tekst: Martina Rafaeli

Foto: Profimedia